Moduł V - Scenariusz zajęć
Poniżej zamieszczam konspekt (scenariusz) moich zajęć. Staram się, aby zajęcia praktyczne wzmacniały kreatywność i innowacyjne podejście uczniów do gotowania i żywności. Staram się osiągnąć to poprzez pracę w grupach, dekorowanie potraw zgodnie z własnym pomysłem, doprawianie z wybranymi przez siebie przyprawami i degustację przez wszystkich uczniów.
KONSPEKT ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH
Typ szkoły: Technikum, zawód: Technik
żywienia i usług gastronomicznych
Klasa:
Czas realizacji: 4 jednostki lekcyjne
Data:
Temat jednostki lekcyjnej: Rozdrabnianie
ręczne i mechaniczne natki pietruszki i koperku - szyfonada. Wykorzystanie do
dekoracji
Cel ogólny:
·
Wyrabianie
umiejętności przyrządzania potraw z warzyw. Doskonalenie umiejętności krojenia
surowców.
Cele szczegółowe:
Po zakończonych zajęciach
uczeń powinien umieć:
·
przygotować
stanowisko pracy
·
przeprowadzić
obróbkę wstępną brudną i czystą warzyw
·
dobrać odpowiednie
narzędzia
·
dobrać odpowiednie składniki
·
sporządzić potrawy: zupę z czerwonej
soczewicy, placki z pietruszki, ciasto z cukinii zgodnie z recepturą
·
właściwie
zorganizować pracę przy produkcji potraw
·
przeprowadzić
ocenę organoleptyczną sporządzonych potraw
·
zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny
pracy
·
zastosować zasadę
oszczędnego gospodarowania surowcami i segregacji odpadów
·
wykonać prace porządkowe
Metody nauczania i formy pracy:
·
pogadanka
·
praca
indywidualna (zapoznanie z recepturą, obliczenie zapotrzebowania na surowce)
·
praca w grupach ( ćwiczenia praktyczne)
Środki dydaktyczne:
·
receptury gastronomiczne
·
surowce, sprzęt i materiały pomocnicze
niezbędne do wykonania ćwiczeń
Przebieg lekcji:
1. Czynności
organizacyjno-przygotowawcze.
a)
powitanie.
b) sprawdzenie listy obecności.
c) sprawdzenie przygotowania uczniów do
zajęć (strój roboczy, surowce).
d) podział uczniów na grupy (uczniowie
pracują w grupach 3-osobowych).
2. Instruktaż wstępny.
a)
podanie tematu i celu zajęć – Rozdrabnianie ręczne i mechaniczne natki
pietruszki i koperku - szyfonada. Wykorzystanie do dekoracji.
b) opis sposobu wykonania czynności
praktycznych związanych z tematem zajęć – zapoznanie z recepturą
gastronomiczną.
c) przypomnienie zasad bhp.
3. Przydział zadań
szkoleniowo-produkcyjnych – przydzielenie prac poszczególnym zespołom:
a)
Zespół I – zupa, Zespół II – danie główne, Zespół III - deser
4. Praca w grupach.
a)
zaplanowanie czynności związanych z wykonaniem zadania
b) organizacja stanowiska pracy –
zgromadzenie i rozmieszczenie na stanowisku pracy surowców, narzędzi i urządzeń
zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
c) wykonanie potrawy zgodnie z recepturą
5. Instruktaż bieżący podczas wykonywania
zadań. Podczas wykonywania przez uczniów ćwiczenia, prowadzący zajęcia koryguje
zauważone błędy, służy radą, zachęca lub udziela pomocy.
6. Degustacja.
a)
przygotowanie i nakrycie stołu
b) wydzielenie jednej porcji każdej
przygotowanej potrawy
c) ocena jakości wykonania zadania (ocena
prowadzona jest w formie dyskusji z młodzieżą).
7. Podsumowanie zajęć.
a)
omówienie najlepszego dania
b) wskazanie najczęściej występujących
błędów i sposobów ich unikania.
8. Czynności porządkowe –
każdy zespół porządkuje swoje stanowisko pracy, dyżurni porządkują pracownię.
KB
Komentarze
Prześlij komentarz